Patul lui Procust de Nassim Nicholas Taleb

Din categoria ce carti am mai citit (de la Bookster), cea mai recent finalizata e cartea lui Nassim Nicholas Taleb, Patul lui Procust, scrisa intr-un stil aforistic.

Imi place acest autor, mi-a fost recomandat de un coleg. Am imprumutat si alte carti de-ale lui (Lebada neagra – The black swan – poate cea mai cunoscuta si considerata de Sunday Times una din cele mai influente 12 carti aparute dupa al Doilea Razboi Mondial; Antifragile – New York Times Best Seller) pe astept sa le citesc si sper sa revin cu idei si din ele pe blog.

 

Titlul e unul sugestiv si se refera la metafora patului lui Procust, insa nu la ideea unul lucru asezat intr-un loc nepotrivit, ci la la operatia inversa, aceea a schimbarii variabilei care nu trebuia schimbata, in cazul nostru persoana si nu patul.

Procust ii rapea pe calatori, le oferea o cina imbelsugata , dupa care ii poftea sa-si petreaca noaptea intr-un pat mai degraba special. Dorea ca patul sa i se potriveasca manusa calatorului. Celor prea inalti, picioarele le erau scurtate cu o secure ascutita; cei care erau prea scunzi erau intinsi  (se zice ca numele lui era Damastes sau Polypemon, dar fusese poreclit Procust, cuvant care insemna “cel care alungeste, intinde”). Unul din calatori s-a intamplat sa fie neinfricatul Tezeu, cel care l-a ucis pe Minotaur. Dupa obisnuita cina, Tezeu l-a pus pe Procust sa se intinda pe propriul pat. Apoi, ca sa-l faca sa intre numai bine, i-a taiat capul. Tezeu a urmat metoda lui Hercule in ce priveste plata cu aceeasi metoda. In unele versiuni mai sinister, Procust avea doua  paturi, unul scurt si unul lung: pe victimele scunde ii punea sa se intinda in patul lung, iar pe victimele inalte, in cel scurt.

Ideea din spatele acestei metafore e ca atunci cand ne confruntam cu limitele cunoasterii si cu lucrurile pe care nu le observam, noi, oamenii, solutionam tensiunea indesand viata si lumea, in categorii reductioniste, in limbaje specific si texte prefabricate.  S-ar parea ca nu ne dam seama de aceasta potrivire inversa: ca si cum un croitor s-ar mandri nevoie mare ca a livrat clientului un costum care vine ca turnat, dar a facut asta modificandu-I chirurgical membrele.

Inainte de a citi aforismele, cateva idei sunt demne de retinut. Valorile in care crede autorul sunt: eruditie, simplitate si curaj – ca opuse meschinariei, lipsei de simplitate si filistinismului modernitatii. Multi filistini spune ca ii reduc ideile la o simpla opozitie la tehnologie, cand, de fapt, el opun orbirea naiva efectelor ei colaterale – criteriul fragilitatii. Alt concept interesant: prostificarea (disparitia tot mai larga a sarcasmului, pe masura ce mintile mecanice iau insultele tot mai literal).

Aforisme practice si filosofice

  • Epoca informatiei exponentiale seamana cu o persoana care sufera de incontinenta verbala: vorbeste din ce in ce mai mult, in vreme ce oamenii care asculta sunt din ce in ce mai putini. arhitectura noastra mentala se afla intr-o nepotrivire crescanda cu lumea in care traim.
  • Mintile obisnuite gasesc similitudinile in povesti (si situatii); mintile mai subtile detecteaza diferentele.
  • Ca sa intelegi diferenta dintre Universal si Particular, gandeste-te ca unele persoane se imbraca mai bine  ca sa impresioneze o singura persoana, nu o intreaga multime.
  • Iubirea este victoria deplina a particularului asupra generalului – si a neconditionalului asupra conditionalului.
  • Corolar la legea lui Moore: la fiecare zece ani, intelepciunea colectiva se injumatateste. (Legea lui Moore enunta ca puterea informatica se dubleaza la fiecare 18 luni).
  • Dezastrul epocii informatiei este acela ca toxicitatea datelor sporeste mult mai repede decat beneficiile lor.
  • Ca sa evaluezi un om, gandeste-te la diferenta dintre cat de impresionant ti sa parut la prima intalnire si cat de impresionant ti s-a parut la ultima intalnire.
  • Cand indivizii se lauda cu propriile realizari, ni se pare ceva de foarte mare prost gust; dar cand tarile o fac, asta se numeste “mandrie nationala“.
  • Increde-te in oamenii care isi castiga painea intinzandu-se pe jos ori ridicandu-se in picioare mai mult decat in cei care isi castiga traiul stand pe un scaun.
  • Oamenii slabi actioneaza ca sa-si satisfaca nevoile; oamenii puternici, responsabilitatile.
  • Am incredere in toata lumea, cu excepția celor care imi spun ca sunt demni de incredere.
  • Pentru soldati, folosim termenul de “mercenar“, dar pe salariati ii scutim de responsabilitate, spunand  “fiecare trebuie sa traiasca din ceva“.
  • Atunci cand cineva din clasa ta sociala ajunge sarac, faptul te marcheaza mai mult decat o mie de oameni din afara ei care mor de foame.
  • Cand bati pe cineva fizic, ai parte si de miscare, si de o eliberare de stres; cand il ataci verbal pe internet, nu-ti faci decat tie rau.
  • La sosirea la hotelul din Dubai, omul de afaceri a pus un hamal sa-i care bagajul; mai tarziu l-am vazut ridicand greutati la sala.
  • Incepand de la Platon, gandirea apuseana si reoria cunoasterii s-au concentrat asupra notiunilor de adevarat-fals; oricat de laudabil ar fi fost acest lucru, a venit de mult timpul ca atentia sa se deplaseze spre robust-fragil, iar epistemologia spre problema mai serioasa fraier-nonfraier.
  • Oamenii cred ca inteligenta inseamna sa observi lucruri relevante (sa detectezi tipare); intr-o lume complexa, inteligenta consta in ignorarea lucrurilor care sunt irelevante (evitarea tiparelor false).
  • Cele mai influente patru figuri ale modernitatii: Darwin, Marx, Freud si (productivul) Einstein, au fost savanti, dar nu au apartinut mediului academic. In cadrul institutiilor a fost intotdeauna dificil sa realizezi o opera veritabila – si neperisabila.
  • Din nefericire, cel mai mult invatam de la prosti, economisti si alte contra-modele de comportament, si totusi pe acestia ii rasplatim cu cea mai mare ingratitudine.
  • Un matematician porneste de la o problema si da o solutie; un consultant incepe prin a oferi o “solutie“ si creeaza o problema.
  • Cel mai bun test pentru a vedea daca cineva e foarte prost (sau foarte intelept) este sa vezi dsca stirile financiare sau politice au vreun inteles pentru el.
  • Economia e asemeni unei stele moarte ce pare sa produca in continuare lumina; dar tu stii ca e moarta.
  • Ceea ce ne face fragili este faptul ca institutiile nu pot avea acelasi virtuti (pnoare, onesritate, curaj, loialitate, perseverenta) ca indivizii.
  • Diferenta dintre banci si mafia este urmatoarea: bancile ai o expertiza legala de reglementare mai buna, in vreme ce mafia intelege opinia publica.
  • O minte curioasa imbratiseaza stiinta; una inzestrata si sensibila, artele; una practica, afacerile; toti ceilalti oameni se fac economisti.
  • Insusirile pe care le respect sunt eruditia si curajul de a sta in picioare arunci cand cei pe jumatate oameni se tem pentru reputatia lor. Inteligent poate fi orice idiot.
  • O amenintare verbala este cel mai autentic certificat de neputinta.
  • Cea mai mare spaima a omului clasic era moartea dezonoranta; cea mai mare spaima a omului modern este moartea pur si simplu.
  • Companiile farmaceutice sunt mai pricepute la inventarea unor boli adaptate medicamentelor existente decat la inventarea unor medicamente potrivite pentru bolile existente.
  • In stiinta ai nevoie sa intelegi lumea; in afaceri, ai nevoie ca ceilalti sa o inteleaga gresit.
  • Un erudit este o persoana care etaleaza mai putin decat stie; un jurnalist sau un consultant, invers, majoritatea celorlalti se situeaza undeva la mijloc.
  • In natura, nu repetam niciodata aceeasi miscare. In captivitate (birou, sala de sport, transport, sporturi), viata este doar o vatamare pricinuita de stresul repetitiv. Nu exista hazard.
  • Folosirea drept scuza a lipsei de bun-simt a altora este ea insasi o lipsa de bun-simt.
  • Ai o viata echilibrata atunci cand cele mai multe dintre lucrurile de care te temi au incitanta perspectiva de a fi aventuri.
  • Cel mai bun mod de a te razbuna pe un mincinos e sa-l convingi ca ai crezut ce ti-ai spus.
  • Cand vrem sa facem ceva, dar in mod inconstient stim cu siguranta ca vom da gres, cerem sfaturi, ca sa putem arunca vina pentru esec pentru altcineva.
  • Opusul barbatiei nu este lasitatea, ci tehnologia.  Imi amintesc de mamelucul technologic – un blog post…genial! A must-read!
  • Oamenii obisnuiau sa poarte haine de rand in timpul saptamanii si straie bune dimineata. Astazi se intampla exact pe dos.
  • Minciunile pot fi inlocuite cu adevarul; insa mitul nu este substitut decat printr-o naratiune.
  • Restaurantele te atrag inauntru cu mancare ca sa-ti vanda bauturi; religiile te atrag cu o credinta ca sa-ti vanda reguli (de exemplu: fereste-te de datorii). Oamenii pot intelege notiunea de Dumnezeu, regulile neexplicate, intedictiile si  euristica categoriilor.
  • O afirmatie categorica: e mai usor sa tii post decat sa tii regim.
  • Ceea ce prostii numesc “pierdere de vreme”reprezinta adesea cea mai buna investitie.
  • Karl Marx, un vizionar, si-a dat seama ca poti controla mult mai bine un sclav daca il convingi ca este un salariat.
  • Cei fi civilizat in ziua in care vei putea petrece mult timp fara sa faci nimic, fara sa inveti nimic si fara sa imbunatatesti nimic, si asta fara sa te simti catusi de putin vinovat.
  • Cineva care iti spune “sunt ocupat” fie isi declara incompetent (si lipsa de control asupra propriei vieti), fie incearca sa scape de tine.
  • Secolul XX a insemnat falimentul utopiei sociale, secolul XXI va adduce falimentul utopiei tehnologice.
  • Matematica inseamna sa stii ce inseamna o mana artificiala fata de una reala; unii o amputeaza pentru a o putea inlocui.
  • Sportul ii feminizeaza pe barbati si ii masculinizeaza pe femei.
  • In cazul unei boli in faza terminala, natura te lasa sa mori suferind un timp limitat; medicina te lasa sa suferi o moarte prelungita.
  • Ceea ce oamenii numesc “distractie” (sala de gimnastica, calatorii, sporturi) seamana cu munca; cu cat mai mult se straduiesc, cu atat sunt mai captivi.
  • Suntem vanatori – nu suntem cu adevarat vii decat in momentele in care improvizam; fara programare, doar mici surprize si stimuli din partea mediului.
  • Abilitati care te duc in alt loc: luptele de strada, iesirile in natura, seductia, eruditia vasta. Abilitati care nu o fac: scoala, jocurile, sporturile, laboratorul – ceea ce este redus si organizat.
  • Pentru cei mai multi oameni, munca si tot ce e legat de ea are efectul eroziv al unei boli cornice.
  • Un aforism reusit iti ingaduie sa ai ultimul cuvant chiar si fara sa incepi o conversatie.
Reclame

Un gând despre „Patul lui Procust de Nassim Nicholas Taleb

  1. Pingback: Patul lui Procust de Nassim Nicholas Taleb — Dar vai! – „Ingerii sunt spirite inaripate, prietene cu spiritul tau inaripat.“

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s