Mintea provine din elementul pamant, respiratia din apa si vorbirea din foc

Am citit sambata in drum spre Brasov cartea Alimentatia in practica yoga de Dan Bozaru (o gasiti si pe Elefant la 18.75 lei – eu am luat-o cu 13.90 lei din Carrefour sau Auchan, nu mai retin) nu pentru ca as vrea sa ma apuc de yoga (nu, cel putin nu acum), ci mai degraba pentru prima parte din titlu. Cu o parte din continut nu am fost de acord dar cu 70% hai sa zicem ca am fost si cea mai importanta idee e cea de a renunta la carne (aici a contribuit si intalnirea cu Vio). Daca o sa reusesc la un moment dat (inca nu sunt convinsa ca vreau 100%), o sa-i comunic.

alimentatia in practica yoga editura mix de dan bozaru

Ideile ca idei, e mai greu sa le pun in practica decat sa le accept pur si simplu. Deocamdata le-am acceptat si pot sa spun ca am inceput sa reduc consumul de carne. Pana sa trec la unul din regimurile prezentate (sau cel putin sa adopt mai multe alimente din tipul de alimentatie sattvica), e bine ca mi-am clarificat ca alimentatia mea se regaseste in alimentele rajasice si tamasice si putin in tipul sattvic – asta e alimentatia lacto-vegetariana recomandata pentru yogini (cel putin in cartea asta =)) Mi-a placut ca mai bine din jumatate din paginile din carte sunt retete lacto-vegetariene care se pot face foarte simplu si rapid. Ce vreau sa retin in primul rand sunt niste idei din filosofia orientala:

Pentru cei ce doresc sa aiba o dieta conforma cu principiile yogine, Chandogya Upanishad le poate fi de mare ajutor; ea dezvaluie anumite informatii secrete cu privire la hrana, necunoscute omului zilelor noastre.  Astfel, textul afirma ca originea a tot ceea ce manifesta viata pe aceasta planeta isi are originea in cele trei elemente ale materiei: pamantul, focul si apa. Dupa ce precizeaza faptul ca toate fiintele sunt ceea ce mananca, Chandogaya Upanishad incepe sa explice felul in care hrana si digestia afecteaza mintea, corpul, respiratia si vorbirea.:

Pamantul (hrana) atunci cand e consumat, se imparte in trei. Portiunea cea mai grosiera este eliminata ca excrement, portiunea de subtilitate medie se transforma in carne, iar cea mai subtila portiune contribuie la substanta mintii.

La fel, apa – atunci cand este bauta – se imparte in trei: partea ei grosiera e eliminata prin urina, partea de subtilitate medie devine sange, iar cea mai subtila parte a apei devine respiratie (vapori).

Focul (prezent in special in produsele uleioase), atunci cand acestea sunt consumate, se imparte in trei: cea mai grosiera parte contribuie la cresterea sistemului osos, portiunea de subtilitate medie devina maduva, iar cea mai subtila parte se concretizeaza in vorbire.

Astfel, mintea provine din elementul pamant, respiratia din elementul apa, iar vorbirea din elementul foc.

Mintea, suflul (respiratia) si vorbirea provin toate din partile cele mai fine si subtile a ceea ce este consumat. […] Intrucat fiecare fiinta umana este alcatuita din aceleasi elemente, yoginii afirma ca  – pentru a realiza o adevarata ascensiune spirituala si progres spiritual – este absolut necesara predominanta elementului sattvic. Acesta este si motivul pentru care prefera o dieta si o atmosfera sattvica in care yoginul sa traiasca, ferice pe cat posibil de toxinele si impurtiatile ce domina lumea actuala.

Maine particip si la primul incubator sibian despre nutritie. Sunt curioasa ce noutati o sa aflu.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s