Coborat-am in Infern

E mare lucru aceasta metafora.

O alta metafora cu scop de cunoastere a fost si drumul de ieri cu taximetristul pana la Baza SC Constructii SA de pe Strada Triajului nr 1-3 langa Viaductul Vasile Aaron unde s-a jucat Faust de la ora 22:00 in cadrul FITS Sibiu 2015.

faust-151207-m-marin-0321

Sursa foto

Taximetristul mi-a vorbit (in putinul timp ramas dupa ce a aflat unde anume sa ma duca de la alt coleg, el nestiind drumul) despre animale si despre pasiunea lui pentru taxidermie (ca arta) si in calitate de fost ucenic al unui preparator de-al lui Emil Racovita, incat dupa ce s-a terminat Faust, am tinut sa-l sun tot pe el sa ma aduca inapoi acasa si apuc sa-i povestesc astfel cum a fost piesa la care el a lipsit. A zis c-a avut o invitatie la Faust pe 23 dar nu a mers si ii pare rau (cred ca era ocupat cu taxidermia).

Da, taximetristul (dl Dan) care m-a dus pana acolo se ocupa de taxidermie. Nu, a zis ca nu a vazut filmul, o comedie drama horror. I l-am recomandat. I-am zis ca m-am si ingrozit (a zis ca el nu are de ce) cand l-am vizionat dar ca mi-a ramas in minte si c-a fost un film interesant care abordeaza printre altele si tema mortii intr-un mod grotesc (de aici legatura cu Faust).

L-am intrebat care a fost cel mai mare animal pe care l-a impaiat. A zis ca un urs si apoi un crocodil adus de cineva din sudul tarii. Mi-am amintit ca cele mai mari animale impaiate le-am vazut in Londra, la Natural History Museum. Mai multe despre Londra am scris atunci.

natural history museum DSCF2332

Apoi si apoi la Muzeul de Arme si Trofee de Vanatoare din Sibiu si apoi la Muzeul de Istorie Naturala din Sibiu.

Pana sa inceapa Faust, am ramas in minte cu ideea de impaiere. Ma gandeam: oamenii omoara animalele, unii le mananca, altii le impaiaza si le „tezaurizeaza” sub forma de trofeu, fie in muzee, fie in case, castele etc (colectionarii si pasionatii). Intr-un fel le omoara dar in alt fel le invie prin expunerea repetata si prin modul in care le fac sa arate, ca si cum sunt vii. Cand vanatul  (ah, urasc vanatoarea!) serveste ca unic scop pentru impaiere iar trofeul e mijlocul prin care impaiatul e valoros, atunci e sinistru. Desi e o arta, mi se pare maniacala, indiferent carui scop deserveste (muzeului sau propriei placeri ca hobby) gandind din perspectiva celui care ar participa la actul creator deoarece in calitate de spectator (sau mai bine spus de vizitator), desfatarea, admiratia si cunoasterea sunt singurele placeri (nu puteam scrie virtuti).

Oare o sa asistam vreodata si la impaierea omului for real? Sa mergem la muzeul oamenilor impaiati (sau doar al oamenilor?) Si omul e fascinant, sa stiti, nu doar animalele. Poate la muzeul oamenilor impaiati ar veni omuletii verzi sa ne viziteze sau alte specii mai evoluate decat noi.

Revenind la Faust, grotescul dus pana aproape de satira, mi-a placut mult si mai ales faptul ca piesa suprinde prin originalitate si complexitate. As mai revedea-o. Ca pe un film pe care il revezi pentru ca de fiecare data descoperi altceva (mai multe semnificatii)

Daca poate pentru unele persoane a fost mai greu de digerat si de inteles, eu cred ca exagerarile voit regizate au reprezentat punctele forte si nu faptul de a fi o piesa clasica si conventionala in care difera doar decorul, personajele si tema. A fost un tot si cu totul diferit fata de ce am mai vazut pana acum.

O piesa in care a fost implicat si publicul, foarte multe personaje (joyful vulgar crowd), decoruri impresionante, lumini intunecate si intunecimi luminate, senzatii inefabile (they will delight even your sense of smell – indeed) si muzica rock, live (am descoperit-o mai tarziu, in infern). Interpretarea actorilor a fost exceptionala (felicitari, in special Ofeliei Popii pentru rolul lui Mefisto, the spirit of eternal negation si intregii distributii remarcabile). Mi-a placut ca a fost si subtitrare in engleza (importanta pentru turisti si nu numai).

Cuvintele sunt inselatoare, cel mai bine e s-o vedeti daca n-ati facut-o deja. Eu am pandit-o inca din facultate si ma bucur c-am ajuns aseara s-o vad.

Update: piesa Faust se mai joaca vara asta in Sibiu.

Lasă un răspuns

