Comparatie intre cele 3 versiuni ale marketingului: 1.0, 2.0 si 3.0 si 10 crezuri ale marketingului 3.0

MARKETINGUL 1.0 MARKETINGUL 2.0 MARKETINGUL 3.0
(Marketing centrat pe produse) (Marketing orientat spre consumator) (Marketing impulsionat de valori)
Obiectivul Sa vanda produse Sa-i satisfaca si sa-i  pastreze pe clienti Sa faca lumea un loc mai bun
Factori de potentare Revolutia Industriala Tehnologia informationala Noul val in tehnologie
Felul in care firmele vad piata Cumparaturi de masa  cu trebuinte fizice Consumator mai destept,  cu minte si inima Fiinta umana deplina, cu minte, inima si suflet
Conceptia fundamentala de    marketing Dezvoltarea produsului Diferentiere Valori
Liniile directoare de marketing ale firmei Specificatia produsului Pozitionarea firmei si cea a produsului Misiunea, viziunea si valorile firmei
Propunerile valorice Functionale Functionale si emotionale Functionale, emotionale si spirituale
Interactiunea cu  consumatorii Tranzactie intre o firma si multi cumparatori Relatie individuala Colaborare intre multe firme si multi consumatori

Un tabel din cartea „Marketing 3.0”, p. 20, de Philip Kotler care rezumă foarte bine ideile esenţiale ale fiecărui tip de marketing.

Pe lângă tabel, pentru că sunt la începutul cărţii, am mai citit câteva idei de bază (de la sfârşitul cărţii) că am tendinţa mai nou de a considera curpinsul sau ideile sintetizate, chitesenţa unei carti si asta e bine pentru ca ma concentrez pe ce-i foarte important si apoi pe ce-i numai important. După ce le scriu pe astea revin la cititul normal al cărţii şi de asemenea cu un alt post.

10 Crezuri ale marketingului 3.0 (integrarea marketingului si a valorilor) 

1. Iubeste-ti clientul, respecta-ti concurentii (Donald Calne: „Diferenta esentiala dintre afect si ratiune e aceea ca emotiile duc la actiune, in vreme ce ratiunea duce la concluzii. Decizia de a cumpara si de a fi fidel unei marci este extraordinar de mult influentata de afecte”) ; din monitorizarea concurentilor nostri putem afla care sunt atuurile si slabiciunile noastre, nu doar ale lor

2. Fii sensibil la schimbare, fii gata sa te transformi (conucrentii si clientii vor fi tot mai numerosi si mai destepti)

3. Pazeste-ti numele, spune limpede cine esti („in marketing reputatia marcii este totul; daca doua produse suntde aceeasi calitate, oamenii vor avea tendinta de sa-l cumpere pe cel cu reputatie mai solida a marcii. Ex: The Body Shop, e unul din cele mai reputate exemple, la nivel mondial, ca firma axata pe respectarea propriilor valori. Celebra practica de relatii comerciale cu comunitatea – aprovizionarea cu ingrediente naturale de la comunitati locale si sarace din toata lumea  / a acestei companii britanice ramane probabil cel mai bun know-how de achizitii care incearca in acelasi timp sa eradicheze saracia. O alta practica pentru care The Body Shop (site/pagina facebook) si-a castigat un bun renume este angajamentul ferm in a respinge orice fel de testare pe animale. Progresista companie a interzis testarea pe animale a produselor sale cu mult inainte ca Uniunea Europeana sa fi introdus o asemenea reglementare. The Body Shop e unul din cei mai de succes detailisti britanici pentru produsele de inspiratie naturala (si eu am folosit produse de la ei si am fost foarte multumita si inca mai am un produs miiic)

4. Clientii sunt de multe feluri; du-te intai la cei carora le poti fi cel mai mult de folos

5. Ofera intotdeauna un lucru bun, la un pret corect (stabileste preturi care sa reflecte corect calitatea ofertelor tale)

6. Fii intotdeauna disponibil si da mai departe vestile bune (nu-i pune la incercare pe clientii care re cauta; fii cat mai usor de gasit)

7. Atrage-ti clientii, pastreaza-i si dezvolta-i („din clipa in care ai un client, straduieste-te sa ai relatii bune cu el. Cauta sa-ti cunosti clientii la un nivel personal incat sa-ti faci o imagine completa asupra nevoilor si dorintelor, a preferintelor si a comportamentului. Apoi ajuta-i sa se dezvolte si sa cumpere mai mult de la tine. Acestea sunt principiile managementului cu clientii *MRC* E vorba de a atrage clientii potriviti, care vor continua sa cumpere de la tine datorita profundei satisfactii rationale pe care o simt in relatia cu tine”)

8. Indiferent ce fel de afaceri faci, prestezi un serviciu (orice firma este o firma de servicii pentru ca orice produs serveste la ceva :d)

9. Perfectioneaza-ti permanent procesul de activitate, sub aspectul calitatii, al costului si al livrarii

10. Aduna orice informatii relevante, dar foloseste-ti disceranamantul cand iei decizia finala (managerii intelepti nu iau in calcul doar efectul financiar al unei decizii).

Am cumparat cartea de la Libraria Humanitas, impreuna cu Matsushita Leadership.

Vad ca si Marius a scris o recenzie.

6 gânduri despre „Comparatie intre cele 3 versiuni ale marketingului: 1.0, 2.0 si 3.0 si 10 crezuri ale marketingului 3.0

  1. Pingback: Marketing 3.0 (de la produs la consumator şi la spiritul uman) de Philip Kotler « Dar vai!

  2. Pingback: Despre frumuseţea uitată a vieţii « Dar vai!

  3. Interesanta informatia.

    Este evident ca marketingul 2.0 este putin desuet in aceste vremuri si ca insasi activitatea de marketing are nevoie de o repozitionare, de o rebrenduire, de unde si concepul de marketing 3.0.

    Tosusi noul ‘look’ se doreste cam prea umanist. Valoriele, lumea ca loc mai bun, inima, suflet sunt cuvinte pe care e bine sa le folosesti ca intr-o pozitionare de piata, insa sa nu uitam un adevar: aproape toate companiile folosesc marketingul pentru scopul ultim al businesului: profitul.

    • Conceptul de marketing 3.0 poate fi vazut ca un element de contrapondere la conceptul macroeconomiei. Marketingul din zilele noastre s-a schimbat in functie de dinamica din mediul social. Profitabilitatea (pe care nu o neaga nimeni si nici macar nu o minimizeaza) trebuie pusa in echilibru cu responsabilitatea corporatista. Marketingul 3.0 vine sa completeze marketingul emotional cu marketingul spiritului uman, apropiindu-se de consumatori la un nivel superior: prin valorile lor.
      O discutie recenta cu cineva care incerca sa vanda un produs, de fapt chiar un serviciu daca ma gandesc mai bine, de care se bucura nefiind nevoie sa scoata bani din buzunar pentru el) dar pe care e clar ca nu ar da banu…e cred, cel mai bun exemplu de marketing centrat pe valori. Pe langa neincrederea in persoana, neincrederea mea s-a transformat si asupra produselor/serviciului respectiv pe principiul: „ce tu nu cumperi (cu bani) nu recomanda altuia sa o faca”. Umanist sau nu, eu cred ca functioneaza foarte bine.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s