Relatia dintre comunicare, influenta, persuasiune si manipulare

Nu, titlul nu o sa va dea un rezultat pe masura. Surpriza: nu e eseu gata facut :)) N-avem asa ceva😉

Intotdeauna m-au iritat cererile de a oferi o licenta, o dizertatie, un eseu, o lucrare, un referat, o recenzie, samd desi nu am aratat lucrul asta, ba chiar am si ajutat cateva persoane incercand sa empatizez cu anumite conditii pentru care n-au putut duce treaba la bun sfarsit: din cauza timpului, lipsei de chef, etc. Cam lame asa…

Ei bine, mailul asta a cam pus capac :))) As putea sa-i raspund cu link la titlul postului🙂

Sa vedem cum suna:

„Buna,
Imi cer scuze ca te deranjez asa, fara sa te cunosc, insa as avea nevoie de un „mic” ajutor. Am adresa ta de la E. C (fara nume😀 ), insa din cate am inteles, nici voi nu va cunoasteti personal. Eu sunt in ultimul an la masterat la Traductologie-Terminologie si impreuna cu toti colegii, ne-am ales ca si optional cursul dlui profesor C. Radu Comunicare si persuasiune. A fost foarte frumos din partea noastra ca nu ne-am dus niciodata la curs, dar acum asta e…
Avem de predat un eseu „axat pe tema relaţiei dintre comunicare, influenţă, persuasiune şi manipulare”. Nu ai cumva o astfel de lucrare? Mi-ar trebui doar ca model, sa vad cam cum se lucreaza la voi, ce se cere etc. Nu sunt chiar atat de neserioasa precum par din mailul acesta:)
Iti atasez si documentul pe care l-am primit cu cerintele, ca sa intelegi mai bine despre ce e vorba. Pe mine ma intereseaza doar eseul, nu si discursul argumentativ.
Multumesc mult de tot.”
T.D ( nu dam nume ca nu-i frumos)

Concluzia mea: aceste studente/acesti studenti nu cred ca merita nici macar o hartie (in cazul de fata, o diploma🙂 Nu merita pentru ca nu-si dau interesul. A doua concluzie: studentii isi merita profesorii. Profesorii isi merita studentii.

Acum, logic: in timp ce imi scria mailul asta ma gandesc ca avea timp sa faca un scurt research (desigur, nu toata lumea e Sherlock Holmes, ca mine) si sa se edifice asupra problemei. Dar nu, lasa ca poate proasta imi trimite.

Vad ca e la masteratul la Traductologie-Terminologie. Oare cand termina masterul si o sa se angajeze (in domeniu, ma gandesc) o sa foloseasca google translate? Ce trist!

Si acum, documentul atasat, ca sa-mi fac o idee

Condiţii de evaluare pentru masteranzii anului II,

Masteratul de Publicitate

 

Mă refer aici la cele două discipline pe care le parcurgem împreună în acest semestru: Comunicare şi persuasiune şi Limbaj creativ şi tehnici de prezentare. Aşa cum am discutat cu cei prezenţi la prima noastră întâlnire, dată fiind tematica foarte apropiată a celor două cursuri, am decis să le abordăm într-o manieră integrată.

Mai precis: prima jumătate a semestrului va fi consacrată unor chestiuni de ordin teoretic. Discuţiile din această secţiune vor urmări să clarifice unele noţiuni fundamentale care ne interesează, cum ar fi acelea de comunicare, influenţă, persuasiune, manipulare, discurs, argumentare, creativitate. Evident, pentru dezbaterea acestor noţiuni, ne vom sprijini pe o bibliografie pe care o voi indica mai jos, precum şi pe unele cunoştinţe acumulate de către voi în anii anteriori.

În a doua parte a semestrului, veţi fi invitaţi să participaţi la activităţi practice, prin intermediul cărora să puneţi în aplicare cunoştinţele teoretice sau, altfel spus, să vă cultivaţi abilităţile de comunicatori eficienţi. Va fi vorba, aici, de obligaţia voastră de a pregăti şi de a susţine în faţa colegilor un discurs persuasiv / argumentativ al cărui subiect îl veţi putea alege în deplină libertate.

Prin urmare, pentru evaluarea finală, veţi avea de pregătit două proiecte:

1. Un eseu axat pe tema relaţiei dintre comunicare, influenţă, persuasiune şi manipulare (pentru cel dintâi dintre cursuri)

– eseul va fi predat în formă tipărită, în sesiune, la o dată pe care o vom conveni ca dată de examen. Va avea dimensiuni între 5 şi 10 pagini în formatul cunoscut: caractere de 12, Times New Roman, cu spaţiere la 1,5 linii;

– nu va trebui susţinut oral, va fi suficient să fie predat, repet, în formă tipărită, nu trimis pe Internet;

– pentru nota maximă, lucrarea voastră va trebui să respecte principiile pe care le vom discuta la cursuri. Expun aici pe scurt aceste principii, pe care le vom discuta pe larg: formularea unei perspective proprii (a unei ipoteze) limpede delimitate, susţinerea acesteia printr-un demers logico-argumentativ coerent, apelul la forme de persuasiune discutate, controlul cât mai riguros* al stilului şi al limbajului

*vom vedea că prin „rigurozitate” nu înţelegem anihilarea creativităţii. Dimpotrivă, aceasta e bine să fie prezentă tocmai prin modul în care mânuiţi formele de persuasiune menţionate mai sus.

– în sfârşit, pentru nota maximă, lucrarea va avea un aparat critic corespunzător, care va proba parcurgerea a minimum trei dintre sursele bibliografice indicate mai jos. Vor fi acceptate şi alte surse în afară de acestea, dacă ele tratează aceeaşi temă. Nu e inutil să adaug că un număr mai mare de surse consultate aduce autorului lucrării un bonus. La fel de utilă este o ultimă remarcă: orice formă de plagiat duce indiscutabil la pierderea examenului.

 

2. Un discurs argumentativ /persuasiv centrat, aşa cum am spus, pe un subiect ales de voi în deplină libertate.

– atrag atenţia de la început că libertatea presupune responsabilitate. Vreau să spun că relevanţa şi gradul de interes ale subiectului ales vor conta la evaluare. Nu vom alege, prin urmare, să discutăm despre chestiuni derizorii, cum ar fi acelea prezente prin tabloide. Putem alege să tratăm subiecte de ordin social, de ordin politic, de ordin teoretic sau să promovăm, prin discursul nostru, un produs, un serviciu, o instituţie etc. Voi da, la cerere, exemple de subiecte posibile, dar le voi da exclusiv la cursuri sau la consultaţii;

– discursurile vor fi prezentate oral, vor avea o durată de maximum 15 minute şi vor putea fi sprijinite de orice fel de suport tehnic. Voi asigura timpul necesar fiecăruia dintre voi pentru a-şi susţine discursul şi vom recupera astfel întâlnirile pe care le-am pierdut. Am precizat deja: aceste susţineri vor avea loc în a doua jumătate a semestrului (imediat după vacanţa de Paşti). Dacă nu vom avea timp suficient pe parcursul semestrului, ultimii masteranzi înscrişi îşi vor prezenta lucrarea în sesiune, la data prevăzută pentru examen. Înscrierile pentru prezentările orale le voi consemna în agendă începând cu data de 31 martie*

*Notă: nu este obligatoriu ca acest discurs să fie susţinut oral. Cei care doresc, pot opta pentru prezentarea lui în scris, dar le va fi foarte greu să obţină nota maximă întrucât va lipsi componenta nonverbală, esenţială în cazul unei astfel de prezentări.

– şi în acest caz, voi urmări, la evaluare, principiile pe care urmează să le discutăm la cursuri. În mare, este vorba de aceleaşi criterii, doar că, aşa cum aţi înţeles, aici intervine în mai mare măsură componenta nonverbală a discursului şi, implicit, modul în care veţi reuşi să captaţi şi să reţineţi interesul auditoriului.

Precizări suplimentare:

– prezenţa la cursuri nu este obligatorie, dar este recomandabilă. Motivele sunt acelea pe care le-am arătat mai sus: vom discuta aspectele teoretice necesare pentru realizarea unor lucrări finale foarte bune. Cei care cred că se pot lipsi de aceste dezbateri sunt liberi să nu se prezinte la cursuri;

– vom practica şi o formă de evaluare pe parcursul semestrului. Este vorba de faptul că, prin intervenţiile voastre, puteţi acumula un număr oarecare de puncte. Aceste puncte vă vor putea îmbunătăţi nota finală sau chiar vă vor putea scuti de realizarea uneia dintre lucrările finale (până acum avem două astfel de cazuri);

– dacă, în urma acestor rânduri, rămân oarecari nelămuriri, vă stau la dispoziţie la cursuri sau la consultaţii (am consultaţii în fiecare joi de la 16 la 18).

Bibliografie recomandată

-Charles U. Larson. Persuasiunea. Receptare şi responsabilitate, Iaşi, Polirom, 2003, cap. 6, 7, 8, 11;

– Constantin Sălăvăstru. Teoria şi practica argumentării, Iaşi, Polirom,  2003, cap. III;

– Philippe Breton. Manipularea cuvântului, Iaşi, Institutul European, 2005, cap. 4 şi 5;

– Mucchielli, Alex. Arta de a influenţa,  Iaşi, Polirom, 2002

-Denis McQuail. Comunicarea, Iaşi, Institutul European, 1999, cap. „Comunicarea ca proces de influenţă”;

– Vasile Florescu. Retorica şi neoretorica, Editura Academiei, 1973, cap. I şi II;

– Septimiu Chelcea. Opinia publică. Strategii de persuasiune şi manipulare, Bucureşti, Editura Economică, 2006;

– Karyn Rybacki, Donald Rybacki. O introducere în arta argumentării, Iaşi, Polirom, 2004, cap. 5 şi 7;

– Raymond Boudon (coordonator). Tratat de sociologie, Humanitas, 1997, cap. 14 „Comunicarea”;

– Cristian Radu. cap. „Comunicare verbală şi nonverbală” şi „Introducere în semiotică” în volumul colectiv Ştiinţe ale comunicării. Note de curs, Cluj-Napoca, Editura Accent, 2005.

Notă: aşa cum am spus, dat fiind faptul că bibliografia dedicată acestei teme este foarte amplă, puteţi apela şi la alte surse în afara celor recomandate mai sus. Important este să fie surse de nivel ştiinţific rezonabil şi să fie minimum trei.

Lect. dr. C. Radu.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s